gemeente Steenbergen | Week van de Veiligheid

Nieuwsbericht Week van de Veiligheid

Gepubliceerd op: 09 oktober 2024 08:30

Deze week is het de 'Week van de Veiligheid'. Tijdens deze week, die ieder jaar in oktober plaatsvindt, is er in hele land aandacht voor het voorkomen van criminaliteit om iedereen meer alert en weerbaar te maken. De gemeente Steenbergen geeft dit jaar extra voorlichting aan senioren om hen te waarschuwen voor de slimme werkwijzen van oplichters en criminelen.

De boa's delen een brochure uit

Iedereen kan slachtoffer worden van deze trucs, ook ouderen. Daarom verspreiden we deze week de brochure van de campagne onder senioren in de gemeente. Meer weten? U kunt de brochure ook online vinden op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl.

Tips van Dirk

Om het onderwerp extra onder de aandacht te brengen deelt Dirk van Dellen zijn drie belangrijkste tips op onze infopagina in de Steenbergse Courant en aan het einde van de week op social media.
Nieuwsgierig? Dit zijn de tips van Dirk:

• Tip 1: Let op phishing
    Phishing gebeurt via e-mails of sms'jes waarin oplichters om geld of gegevens vragen. Wees kritisch en check altijd bij de organisatie door zelf te bellen. Kijk voor meer info op: www.fraudehelpdesk.nl.
  • Tip 2: Voorkom hulpvraagfraude
    Oplichters doen zich via WhatsApp voor als familie en vragen om geld. Bel altijd eerst op een bekend nummer om te controleren. Meld fraude bij de politie en Fraudehelpdesk.
  • Tip 3: Pas op voor babbeltrucs
    Oplichters komen aan de deur of bellen met smoesjes, zoals nepagenten die waardevolle spullen willen ophalen. Laat nooit onbekenden binnen en pin niet aan de deur zonder reden. Bij twijfel, sluit de deur en bel de politie.

Wees gepast achterdochtig

Oplichters passen hun trucs steeds aan, dus wees altijd op uw hoede. "Geloof niet alles en wees gepast achterdochtig, vooral bij vreemden of onbekende telefoonnummers," adviseert Dirk. Vertrouwt u het niet? Maak dan altijd een melding! Dat kan door te bellen naar 0900-8844.
Is de dader nog in de buurt? Bel dan 112. Het is belangrijk om oplichting altijd te melden, ook als de poging tot oplichting mislukt is. Heeft het voorval financiƫle gevolgen, neem dan ook altijd zelf contact op met de bank.

Senioren krijgen folder uitgereikt

senioren luisteren aandachtig naar de uitleg van handhaving