gemeente Steenbergen | Opening Klaproosveld bij herdenking Slag om Welberg

Nieuwsbericht Opening Klaproosveld bij herdenking Slag om Welberg

Gepubliceerd op: 24 oktober 2024 13:55

Het belooft een indrukwekkende middag te worden op zaterdag 2 november. Naast de herdenking bij bevrijdingsmonument "de Klok" is dan ook de officiële opening van het Klaproosveld. Bovendien wordt er een derde exemplaar van de "vrijheidsbel" overhandigd, aan het Algonquin Regiment.

Het Klaproosveld tegenover "de Klok" aan de Canadezenweg wordt zaterdag 2 november om 14.30 uur geopend. Aan de realisatie ervan wordt momenteel de laatste hand gelegd. Het Klaproosveld herinnert de bezoekers voortaan niet alleen aan de Slag om Welberg en de bevrijding van Steenbergen in 1944. Op informatieborden wordt ook verwezen naar oorlogen en vredesmissies daarna, waarbij Nederlandse militairen betrokken zijn geweest. Verder is er op het Klaproosveld alle gelegenheid om te herdenken en te bezinnen.

Herdenkingsplek voor iedereen

Opvallend in het geheel zijn de manshoge soldaatfiguren van cortenstaal, gebaseerd op een tekening uit de tijd dat rond Welberg een hevige strijd werd uitgevochten, die zelfs nog deel uit van de bekende Slag om de Schelde. Omdat klaprozen nu eenmaal niet heel het jaar door bloeien, zijn er ook andere bloemen geplant. De zelfgemaakte klaprozen van de basisschoolkinderen uit heel onze gemeente krijgen eveneens een mooie plek op het permanente herdenkingsveld. ,,Hiermee gaat een langgekoesterde wens én belofte in vervulling", aldus wethouder Maurice Remery, trots op het resultaat.

Drie vrijheidsklokken luiden samen

Na de opening van het Klaproosveld wordt de zogeheten regimental bell overgedragen aan een delegatie van het Canadese Algonquin Regiment, dat 80 jaar geleden mede verantwoordelijk was voor de bevrijding van onze gemeente. Het South Alberta Light Horse regiment ontving eerder al een replica van "de Klok". Sindsdien worden de klokken jaarlijks op 4 mei en in het eerste weekend van november tegelijkertijd geluid. Voortaan zal dat dus met drie klokken tegelijk gebeuren, om te beginnen op 2 november. Dit maakt deze intercontinentale herdenking nog unieker.

Canadese ambassadeur

Burgemeester Ruud van den Belt, wethouder Maurice Remery en voorzitter Angelo Somers van de Stichting Bevrijdingsmonument Welberg kijken alle drie reikhalzend uit naar de komende herdenking. De Canadese ambassadeur in Nederland – Hugh Adsett – maakt ook zijn opwachting om zowel de burgerslachtoffers als de gesneuvelde soldaten te eren. Zoals gebruikelijk krijgen alle belangstellenden de ruimte om bloemen te leggen bij het monument en zelf ook de klok te luiden. ,,Dat maakt deze herdenking juist zo persoonlijk en speciaal,'' aldus Angelo Somers. Burgemeester Van den Belt benadrukt de warme banden met "onze Canadese vrienden". ,,Het is altijd weer een fijn weerzien en de goede relatie met de nazaten van onze bevrijders moeten we sowieso koesteren. Mede dankzij hun voorouders mogen wij nu al 80 jaar in vrijheid leven. Onze speciale dank hiervoor gaat uit naar Angelo en Hanneke Somers en alle vrijwilligers van de Stichting Bevrijdingsmonument Welberg."

Uitzending op de SLOS

De SLOS is aanwezig om opnames van het herdenkingsprogramma te maken. Dit wordt uitgezonden op SLOS TV en het YouTube-kanaal van de SLOS.

Burgemeester legt samen met zijn vrouw een bloemenkrans bij herdenkingsklok  Foto klaprozenveld